Thursday 4 April 2013

GOTU KOLA CAPSULE

GOTU KOLA CAPSULE ( Kapsul Pegaga )

Gotu Kola dengan Vitamin C & Vitamin E )

GOTU KOLA (PEGAGA)


GOTU KOLA merupakan herba yang mengandungi pelbagai khasiat. Dalam istilah botani ia dikenali dengan nama Centella Asiatica ( Linn ). Nama tempatan bagi berha ini adalah Pak-Waen atau Pak-Norhk. Di bahagian utara Thailand herba ini dikenali sebagai Pak-nha atau Ea-Kha-Dok. Gotu Koa merupakan tumbuhan mudah tumbuh dan digunakan dalam ilmu perubatan Cina dan Thailadn. Ahli perubatan Thailand telah mengenal pasti khasiat dan kegunaan Gotu Kola dalam perubatan untuk menyembuhkan penyakit lemah tenaga batin, memelihara fungsi hati, mengurangkan keletihan, merawat disentri, melancarkan peredaran darah ke jantung, mengubati luka serta mampu membuang toksik dalam badan. Ia uga dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko kanser dan menurunkan kadar lipid darah.

Hasil Kajian Perubatan Mendapati:

1. Herba ini mengandungi anti-oksida dan berfungsi sebagai anti kanser.
2. Berfungsi untuk rawatan ulser Peptic ( berkaitan dengan penghadaman) kerana ia boleh mengecilkan saiz luka pada pigis perut. Kajian ini menunjukkan bahawa ia boleh digunakan ke atas manusia.
3. Dapat mengurangkan perasaan cemas ( Anxiolytic) , dinyatakan daripada hail kajian yang dijalankan terhadap manusia (percubaan placebo-terkawal, rabun penglihatan)
4. Baik untuk pesakit diabetes iaiatu dapat membantu melancarkan peredaran darah pada vena, melancarkan proses penghantaran oksigen pada tisu badan dan membantu mengurangkan pembengkakan, serta mampu mengurangkan tekanan darah ke jantung yang boleh menyebabkan rasa cemas dan gelisah.
5. Baik untuk tekanan tinggi pada cena yang boleh mengakibatkan kaki membengkak atau dikenali sebagai penyakit Gout. Herba ini mampu  meningkatkan pengaliran darah pada kapilari darah, membantu melancarkan proses penghantaran oksigen pada tisu badan sekali gus mengurangkan pembengkakan.
6. Mampu merawat penyakit buasir dan bengkak kaki (gout)
7. Herba ini dapat membantu mengawal fungsi otak. Berdasarkan kajian yang dibuat terhadap haiwan , telah dinyatakan bahawa Gotu Kola mampu mencerdaskan fungsi otak dan mengurangkan gejala Alzheimer.
Vitamin C merupakan antioksidan yang sangat penting dan berperanan untuk meningkatkan kolagen yang merupakan komponen daripada tulang dan tulang rawan.
Vitamin E juga merupakan antioksida yang penting. Ia mampu mencegah kerosakan membran sel dan mengurangkan kerapuhan eritrosit , sebagaimana berfungsi untuk perkembangan sistem saraf.

Berdaftar Dengan : MAL11235045T
Isi Kandungan : 60 kapsul
Harga : RM69.90 (ahli diskaun 25%)

Larangan Saranan:

Tidak digalakkan kepada wanita hamil dan penghidap penyakit hati seperti penyakit Hepatitis yang tinggi tahap enzim seperti Jaundice atau Sirosis. Gotu Kola memang dikenali sebagai herba yang sangat berguna sejak ratusan tahun yang lalu. Ia mengandungi antioksida dan sekali gus merupakan makanan yang berkhasiat. Merujuk kepada kajian perubatan yang dijalankan, herba ini mampu merawat beberapa jenis penyakit dan baik untuk kesihatan.

No comments:

Post a Comment